Mobile commerce zal in 2016 300% harder groeien dan eCommerce!

SHOPPEN MET JE MOBIEL: DE BELANGRIJKSTE VORM VAN E-COMMERCE?

Mobile commerce, ook wel m-commerce is nieuw, is hot en groeit de pan uit. Shoppen met je mobieltje groeit meer dan drie keer zo hard als de hele e-commerce bij elkaar. Het is een wereldwijd fenomeen maar opvallend populair in Europa en Azië. Wij brengen de belangrijkste feiten in kaart in deze infographic. Meer over de populairste markten, over wat de gebruikers zoeken en hoe ze dat doen. Het mobieltje en de tablet blijken dé media bij uitstek voor verzilvering van kortingsbonnen. Ook: wat geven ze gemiddeld uit en hoe betalen ze? Alle details over het nieuwe shoppen.

De smartphone, spil van de groei

De grote populariteit van de smartphone geeft de m-commerce vleugels. In Nederland bijvoorbeeld heeft meer dan de helft van de bevolking een smartphone met internetaansluiting of een tablet, essentieel voor m-commerce. Gepaard met de groei van mobiele apparaten gaat de spectaculaire groei van de m-commerce en neemt deze een steeds belangrijker plaats in de e-commerce. Waar de hele e-commerce in de periode 2013-2016 verwacht wordt met 13% te groeien, zien we voor de m-commerce een getal van 42%!

De top 5 landen met de snelst groeiende markten laten zelfs groeicijfers van rond de 50% zien. Opvallende genoeg zijn 4 van de 5 landen Europees, het vijfde land is China. In Azië kent het meeste aantal mobiele shoppers, China doet zelfs al 68% van de aankopen via de mobiel.

Waar wordt er gekocht en wat niet?

Absolute koplopers in de detailhandel zijn de giganten Amazon en Apple (incl. iTunes Store), met respectievelijk 16,8 en 14 miljard US dollar. Hier blijkt ook een stevige groei: het m-commerce deel van Amazon groeide met 110% in 2014, dus meer dan een verdubbeling. De top 10 grootste handelaren bevestigen de positie van China, met drie bedrijven. Een bekend Europees bedrijf is de Otto Group. Bij sommige bedrijven in de Verenigde Staten is m-commerce nu al de belangrijkste vorm van e-commerce. Bij Apple bijvoorbeeld, koopt 59% van de Amerikaanse klanten, exclusief via een mobiel apparaat. Ook andere bedrijven kennen hoge percentages.

Interessant is dat we werkelijk van alles bestellen via mobiele apparaten. Van computer/multimedia artikelen tot sieraden en huisdierbenodigdheden. En natuurlijk boeken, muziek, games, maar ook bloemen en boodschappen. M-commerce is overduidelijk aanwezig in alle marktsectoren en bedrijfstakken. Onze analyse laat zien dat de gemiddelde bestelwaarde met $212 het hoogst is voor de categorie Computer/TV/Multimedia, op de voet gevolgd door Boeken, Muziek en Games ($198). Niet gek natuurlijk, gezien de groeicijfers van Amazon en Apple. De laagste gemiddelde bestelwaarde is $41 voor Bloemen en Cadeauartikelen.

Een blik op de gebruikers

Tablets zijn, met een aandeel van 58% in de aankopen, iets populairder dan smartphones. Aankopen via Apple iOS zijn het hoogst maar het ontloopt Android niet veel. Ook als we kijken naar geslacht van de kopers zijn de verschillen klein; mannen geven gemiddeld iets meer uit dan vrouwen.

Grote verschillen zijn er wel tussen mannen en vrouwen voor wat betreft de artikelen die mobiel worden aangeschaft. Het lijkt een bevestiging van de stereotypen: vrouwen shoppen in verhouding het meeste in de categorieën Kleding & Accessoires (28,7% van de aankopen), Gezondheid en Schoonheid en (bijzonder?) Huisdierbenodigdheden, waarbij mannen meer uitgeven aan de categorieën Sportartikelen (topper met 24,5%), Computer & Elektronica en Auto Uitrusting. Dit zijn echter slechts de categorieën waar de grootste verschillen tussen de geslachten zijn. Ook mannen kopen veel Kleding & Accessoires via hun mobiel, dit is na de Sportartikelen met 17,2% hun grootste uitgavenpost.

Perfect medium voor digitale kortingsbonnen
Kortingsbonnen zijn van alle tijden en hebben uiteraard ook hun weg gevonden naar het digitale tijdperk. Het voordeel van digitale kortingsbonnen op mobiele apparaten is dat je deze zowel gewoon “klassiek” in de winkel kunt gebruiken (bij veel zaken is het mogelijk je mobieltje langs de scanner te halen), als natuurlijk via e-commerce en m-commerce. In 2014 gebruikten 560 miljoen personen wereldwijd een mobiele kortingsbon en experts verwachten dat dit aantal in 5 jaar tijd zeker zal gaan verdubbelen.

App of browser?

Elektronisch winkelen op je mobiele apparaat kan veelal zowel via een browser of via een (bedrijfsspecifieke) app. Deze laatste genieten steeds vaker de voorkeur; in landen als China, Mexico en de VS koopt bijna driekwart van de klanten via een app. Dit laatste kan ook zijn via een app in een “echte” (niet-virtuele) winkel.

Een inventarisatie van de tien belangrijkste redenen hiervoor laat zien dat vooral betaalgemak en betaalsnelheid vaak worden genoemd. Ook ervaren velen het als gemakkelijk dat herinneringen voor aanbiedingen of kortingsbonnen kunnen worden ingesteld. Veiligheid en gemak zijn de kernwoorden waar de redenen mee zijn samen te vatten.

Er is inmiddels een zeer ruime keus aan betaalapps op de markt, we laten de top 10 zien. Marktleider in Noord-Amerika is het nog steeds groeiende Apple Pay, op afstand gevolgd door PayPal. De laatste krimpt echter in 2015 ten opzichte van 2014. Deze twee wordt door ruim 75% van de mensen gebruikt, alle andere apps hebben dus een stuk lager aandeel.

Kortom

De getallen in onze infographic laten geen twijfel: mobiel shoppen schiet omhoog in alle categorieën en deze groei zet volgens de prognoses voorlopig nog door. Hier ligt dus een enorm veld open voor nieuwe salestechnieken en marketing en voor marketeers lijken er hier de komende jaren tal van mogelijkheden te liggen.


Infographic: Mobile Commerce zal in 2016 300 procent harder groeien dan E-commerce

Gebruik de ondertaande HTML code om de Mobile Commerce infographic op je site te plaatsen.

Zalando kortingscodes om goedkoper uit te zijn.

jan 11, 2016