Mobile commerce groeit 300% sneller dan eCommerce

Sinds de komst van de iPhone hebben smartphones een hoge vlucht genomen. Verkoop via mobiele telefoon is sindsdien een rendabel kanaal. Het maakt deel uit van e-commerce, een kanaal dat daarvoor voorbehouden was aan desktops en laptops.
Waar je als e-commerceklant met een laptop of desktop nog vastzat aan de locatie waar je je op dat moment bevond, kan je met 'slimme apparaten' van je plek af gaan en gewoon doorgaan met winkelen, waar je ook bent. Mobiele Commercie, ofwel de verkoop via mobiele apparaten als tablets en smartphones, maakt het mogelijk om direct in de winkel te onderzoeken of de betreffende winkel de beste prijzen voor een product heeft. Ook is het mogelijk om direct te onderzoeken of een product dat aangeboden wordt, voldoet aan de wensen die je hebt. Zo hoef je nooit meer teveel te betalen en nooit meer achteraf teleurgesteld te zijn in een product dat je in een aanbieding tegenkwam.

Het westen loopt achter

M-Commerce, zoals men verkoop via mobiele apparaten ook wel noemt, is hard groeiende, dubbel zo hard als e-commerce waar het deel van uitmaakt. Zonder e-commerce bestaat de mobiele commercie niet maar bestaat e-commerce straks nog wel zonder m-commerce? Groeit e-commerce dan zo langzaam? Dat zeker niet, de groei in 2017 zal nog altijd 15% zijn, maar m-commerce is hard op weg om daar het grootste deel van te gaan pakken want die groeit met 31%.

Landen die het hardst groeien met m-commerce, zijn de landen waar e-commerce al vele jaren ingeburgerd is zoals Japan, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea, Australië en Nederland. Landen waar e-commerce voorheen niet zo een vlucht had genomen, hebben de grootste groei van m-commerce al gehad. In India groeide deze manier van verkopen met wel 62,9%! En de nummer 2 volgde in dat jaar op een zeer korte afstand met 62,6%. De derde plek werd bezet door Maleisië met nog steeds een ongelooflijke 45,6%. Wij lopen hier in het westen dus achter op deze landen.

Per aanbieder

De grote hoeveelheden klanten die de Oosterse landen hebben, zorgen ook voor grote omzetgroei bij de aanbieders. Van de aanbieders die het hardst groeide in 2015, kwam er maar 1 uit het Westen, Nebraska Furniture Mart. De rest van de aanbieders die hard groeiden kwamen uit landen als China en Zuid-Korea. De hardst groeiende aanbieder, het Chinese GOME, groeide met 634%!! De top10 wordt afgesloten door de Chinese mobiele telefoonmaker Xiaomi, een grote speler aan het begin van 2015. De mobiele verkopen van Xiaomi zijn in 2015 met 233% gegroeid, dat is niet van klein naar groot, dat is van groot naar nog groter.

De klanten

Ondanks dat de grootste groei vooral in Westerse landen terug te vinden is, maken mobiele klanten in andere landen het grootste deel van de e-commerceklanten uit. In China koopt 68% van de klanten via een mobiel apparaat, in de Verenigde Arabische Emiraten zit 57% niet meer vast aan een locatie, en in Turkije is het nog altijd 53% van de e-commerceklanten die naar een mobiel grijpen.

waarde bestelling 

Vrijwel alle soorten producten worden gekocht via mobiel, en de bestellingen hebben ook nog hoge waardes. De aanvoerder van de lijst is niet onverwacht. De categorie Computer/TV/Multimedia staat met een gemiddelde orderwaarde van $212 bovenaan en wordt met $198 dicht gevolgd door de categorie Boeken/Muziek/Games.
De gemiddelde waarde van bestellingen kan uiteraard op verschillende manieren beschouwd worden. Zo kunnen we de verschillende type apparaten onderscheiden en zien daarmee dat de gemiddelde bestelling op smartphones met $85 lager zijn dan de bestellingen op tablets die $100 bedragen. Er is ook een onderscheid te maken tussen verschillende besturingssystemen. Daarbij zien we dat gebruikers op iOS gemiddeld $100 besteden terwijl gebruikers op Android een veel lager bedrag: $78 besteden. Daar staat uiteraard tegenover dat de groep gebruikers op Android, 5 keer zo groot is.
 

Het gevecht tussen geslachten

Er is ook een verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen besteden per bestelling $96, en mannen $120. Bij de onderverdeling in aantal aankopen per categorie en geslacht, leidt de categorie kleding & accessoires bij de vrouwen; 28,7% van alle mobiele aankopen van vrouwen wordt in deze categorie gedaan. Mannen doen in deze categorie slechts 17,2% van hun totale mobiele aankopen en daarmee staat 'kleding en accessoires' op de tweede plaats. Wat staat er dan op de eerste plaats bij de mannen? De sportartikelen, met 24,5% bezet deze categorie de eerste plaats met ruime afstand, terwijl deze met 12,5% bij de vrouwen pas op de derde plaats komt. Dat is misschien te danken aan die grote groep 'middle aged men in lycra'...

De tweede plaats wordt bij de vrouwen bezet door 'Gezondheid & Uiterlijk' met 14,1% terwijl deze bij de mannen niet eens in de top 3 voorkomt. De derde plaats bij mannen, wordt verrassend genoeg bezet door 'meubels'. Blijkbaar hebben ze na het sporten nogal behoefte om te gaan zitten. Met 11,8% heeft deze categorie een zeer kleine voorsprong op de gedoodverfde favoriet bij de mannen 'Computer en Elektronica' welke genoegen moet nemen met 11,6%. Dat 'Computer & Elektronica', maar ook de categorie 'Boeken, Muziek en Films' niet deze lijst aanvoeren, toont aan dat m-commerce meevaart op het volwassen worden van e-commerce als geheel. Toen e-commerce opkwam waren dat de twee categorieën die de lijstjes aanvoerden, doordat de pioniers in dat toen nieuwe e-commerce de computer als grootste hobby hadden. Dit is inmiddels al jaren niet meer het geval, en dat m-commerce niet eerst door dit stadium is hoeven gaan, geeft aan hoe de mobiele apparaten mee kunnen liften op de volwassenheid van e-commerce.

Minder betalen, is ok

Kortingsbonnen doen het ook goed via mobiel. In 2014 waren er nog 560 miljoen gebruikers, verwacht wordt dat dit aantal groeit naar 1,05 miljard in 2019. Dit aantal staat niet gelijk aan het aantal ingeleverde kortingsbonnen, dit gaat enkel om het aantal klanten die dergelijke bonnen ontvangen. Het aantal gebruikte kortingsbonnen is dan ook veel hoger. In 2014 werden er 16 miljard kortingsbonnen ingewisseld, ofwel een gemiddelde van 28,5 kortingsbonnen per klant. Er wordt verwacht dat dit aantal naar 31 miljard groeit in 2019, hiermee stijgt de gemiddelde hoeveelheid gebruikte bonnen dus met 1 naar 29,5.

Enkel Mobiel

Er zijn al klanten die alleen maar via een mobiel apparaat bij webwinkels gesignaleerd worden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij TicketMaster waarbij 59% van de klanten alleen maar via een mobiel apparaat kopen. Dit is hetzelfde als een van de makers van de mobiele apparaten; Apple. Zij hebben er uiteraard een app voor.
Deze winkels worden gevolgd door het Amerikaanse warenhuis Target, welke niet slechts 1 app heeft, maar zelfs 4. Ook teleshoppingnetwerk QVC komt in deze lijst voor. QVC is natuurlijk van nature een bedrijf waar de kans hoog is dat men via mobiel zal winkelen. Bij zowel QVC als Target besteedt 53% van de klanten zijn geld enkel via een mobiel apparaat. Het eveneens Amerikaans warenhuisketen Kohl's maakt de top5 compleet met 48% van de klanten die enkel via een mobiel apparaat komt winkelen.

Apps zijn een belangrijk kanaal in m-commerce, 64% van de klanten winkelt op deze manier, tegenover 52% via browsers. We zien een verhouding waarbij apps sterker zijn in zowel de gebieden waar mobiele commercie al gevestigd is zoals China als de VS waar het opkomend is. In China winkelt 84% via apps tegenover 50% via browsers. In de VS winkelt 72% via apps en 54% via browsers. Zij staan beide overigens boven het globaal gemiddelde. Globaal gezien ligt het percentage van klanten die via apps winkelen op 64%. Er zijn dus nog landen waarbij apps lang niet zo populair zijn als in de VS of China.
 

Betalen via Apps

Betalen via apps is ook heel populair, het wordt ook steeds populairder. We zouden graag zeggen dat klanten er verschillende redenen voor hebben maar eigenlijk komt het grootste deel op hetzelfde neer: gemak. De nummer 1 reden is dat het letterlijk een makkelijke manier van betalen is, met daarop volgend dat het de snelste manier om te betalen is. Vrijwel de hele top10 wordt bevolkt door redenen die met gemak te maken hebben. Zo zien we dat men het ook makkelijk vindt dat men geen fysieke portemonnee tevoorschijn hoeft te halen. Of dat men herinnerd kan worden aan kortingsbonnen of kortingen. Het kunnen volgen van de aankopen middels digitale kwitanties wordt ook erg op prijs gesteld. De top 10 wordt afgesloten met de reden dat er geen financiële details gedeeld worden met de verkoper. Hoewel dat in eerste instantie geen voordeel voor gemak lijkt op te leveren, is daar natuurlijk sprake van lange termijn gemak omdat de kans op misbruik verminderd wordt. Eigenlijk is de enige reden in de top10 die niets met gemak te maken heeft, dat het een innovatieve manier van betalen is, en deze staat op 7. Voor de mensen die dit opgeven als reden is deze manier van betalen waarschijnlijk nieuw en zijn nog niet het stadium van uitproberen voorbij. Dat die reden in de top10 voorkomt toont de huidige groei van mobiel betalen aan.
Er zijn verschillende aanbieders van mobiel betalen, de bekendste is waarschijnlijk Apple Pay omdat zij het met veel bravoure aangekondigd hebben, maar ook Google Wallet kan met een app gebruikt worden. Er zijn ook apparaat-onafhankelijke aanbieders zoals uiteraard Paypal, maar ook Stripe en Dwolla bieden deze manier van betalen aan.

De voorkeur van betaalapp ligt in Noord-Amerika duidelijk bij Apple welke 45% van het marktaandeel in 2015 had terwijl Paypal volgt op met 28%, en Google Wallet komt op de derde plaats. Opvallend aan Paypal is dat het marktaandeel kwijtraakte, in 2014 had het nog een marktaandeel van 32%. Zowel Apple als Google profiteerden hiervan en groeiden. Het is de vraag of Google Paypal ooit zal inhalen in deze markt. Want hoewel Google groeide en Paypal kromp, heeft Google met slechts 13% in handen, nog een lange weg te gaan. 

M-commerce = E-commerce

Het is belangrijk om mobiele commercie niet lost te zien van e-commerce. M-commerce is simpelweg een onderdeel van e-commerce.

Maar ook de verschillen moeten duidelijk blijven, met m-commerce zijn de mogelijkheden nu eenmaal nog wat groter dan met enkel e-commerce. Waar fysieke winkels eerst mee moesten gaan in e-commerce door een webshop neer te zetten, kunnen ze middels m-commerce de klant weer in hun fysieke lokatie aanspreken en meenemen in het verkoopproces terwijl deze digitaal plaatsvindt. Een app is over het algemeen ook goedkoper om te laten ontwikkelen dan een site. Hierdoor kunnen kleine ondernemers makkelijker inspringen op m-commerce dan eerder op enkel e-commerce.
Mobiele commercie bestaat eigenlijk nog maar net, en mensen zijn nog aan het wennen aan deze manier van winkelen. Maar doordat er meer mogelijkheden zijn vanwege het wegvallen van de beperking van vaste lokatie van de klant, zal m-commerce zich ontwikkelen tot een nieuw vakgebied. Nieuwe mogelijkheden dienen zich aan aan de horizon, pioniers die verder durven te kijken dan de huidige situatie zullen mobiele commercie verder kunnen brengen dan we nu denken. Het speelveld wordt dus weer wat groter, de drempels gaan verder omlaag, meer mensen kunnen proberen hun droom na te jagen.

moblie commerce feiten en onderzoeksresultaten

 

Gebruik de onderstaande HTML code om de Mobile-commerce infographic te delen op je site.

 

mei 3, 2016